Notariusz - zawód znany od dawna cieszący się szacunkiem

Na świecie istnieje wiele specjalizacji związanych z dziedzinami ludzkiej działalności. Zapotrzebowanie na różnorodne profesje często miało swoje uzasadnienie w historii oraz rewolucyjnych zmianach społeczno – obyczajowych. Z biegiem lat niektóre stały się reliktem przeszłości, inne natomiast przetrwały próbę czasu. Do nich należy zawód notariusza.

Człowiek, który stawia sobie wysoko poprzeczkę

Notariusz jest absolwentem uczelni wyższej na kierunku prawa. Zawód ten wiąże się ze sporym prestiżem. Wynika to zapewne z faktu, że mianowanie otrzymuje on od Ministra Sprawiedliwości, które bez wątpienia jest ogromnym wyróżnieniem. Prawnikowi tej specjalizacji przysługuje również taka sama ochrona, jaką mają funkcjonariusze publiczni. Droga do osiągnięcia tak wysokiego statusu społecznego nie jest łatwa i niekiedy wymaga wiele wytrwałości oraz poświęcenia. Wieloletnią naukę i wysiłek włożony w zdobycie doświadczenia rekompensuje jednak poważanie, jakim cieszy się wśród społeczeństwa osoba o takich kwalifikacjach.

Niezbędna pomoc na wagę złota

Pracownik biura notarialnego zajmuje się wieloma kwestiami formalnymi. Nie zawsze są one oczywiste dla laika mającego jedynie mgliste pojęcie o tak skomplikowanej dziedzinie, jaką jest prawo. Tu z pomocą przychodzi notariusz, który posiada niezbędną wiedzę potrzebną do rozwiązania wielu dylematów swoich klientów. Do jego podstawowych obowiązków należy sporządzanie aktów notarialnych. Są to dokumenty urzędowe, które potwierdzają wdrożenie w życie określonych czynności prawnych.

Jaka jest geneza powstania tego zawodu?

W średniowiecznej Polsce obowiązki dzisiejszego notariusza pełnił rejent. Zajmował się on prowadzeniem ksiąg sądowych, pieczołowicie zamieszczając w nich ważne wpisy. Na dworze swojego władcy był odpowiedzialny za prowadzenie archiwum i utrzymaniu w nim należytego porządku. Kierował również kancelarią królewską, więc oczywiste jest, że tę funkcję musiała pełnić osoba wyróżniająca się na tle innych opanowaniem, cierpliwością, uczciwością, rzetelnością oraz odpowiedzialnością za powierzone obowiązki. Pełnił także funkcję sekretarza, pomagając kanclerzowi w wykonywaniu codziennych obowiązków. Co ciekawe, nie bez powodu tych cech osobowości poszukują współcześni pracodawcy u nowo zatrudnianych pracowników. Człowiek obdarzony takimi cechami jest ważną częścią firmowego zespołu.

Artykuł powstał w oparciu o materiały znalezione na notariuszadamrobak.pl

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here