Współpracownicy zrzucają na Ciebie wszelkie obowiązki? Szef dorzuca dodatkową pracę? Prosi o rzeczy, których nie ma w Twoim zakresie obowiązków? Zadbaj o swoją asertywność w pracy. Dzięki temu poczujesz się lepiej oraz będziesz mieć mniej obowiązków do wykonania.
Przeczytaj też: http://stolicakariery.pl/asertywnosc-w-pracy/
Czym jest asertywność?
Asertywność można określić najprościej jako sztuka kulturalnego odmawiania. Umiejętność ta może zostać wyuczona przez każdego, jednak czasami wymaga włożenia w to wiele pracy i wysiłku. W postawie asertywnej chodzi o stanowcze i bezpośrednie wyrażanie swoich opinii czy uczuć przy jednoczesnym poszanowaniu drugiego człowieka oraz z zachowaniem szacunku do niego.
Jak możemy pokazać asertywność w pracy?
Głównym elementem asertywności w miejscu pracy będzie odmawianie. Kiedy odmawiamy należy podać powód, który sprawia, że nie możemy czegoś zrobić. Nie należy o tym zapominać. Pokaże to rozmówcy, że nie lekceważysz go, ale z różnych przyczyn Twoja pomoc jest niemożliwa.
Kolejną ważną kwestią jest proszenie o pomoc w asertywny sposób. Przedstaw klarownie swoją prośbę, a także jaki jest jej powód. Nie wchodź w kwestie prywatne jak chociażby odnoszenie się do przyjaźni. Wtedy to będzie brzmiało bardzo niesympatycznie. Pamiętaj, żeby podziękować jeśli rozmówca się zgodzi. W przypadku odmowy przyjmij to z godnością i nie wykazuj się urazą. Każdy ma prawo powiedzieć nie.
Zwroty, których należy unikać w pracy
Kiedy stawiasz pierwsze kroki do asertywności w pracy często nie wiesz jak wypowiedzieć zdania, aby nie były one zbyt niegrzeczne. Unikaj zdań rozkazujących. Typowe zwroty, które nie pomagają w konwersacji to: Jeśli tego nie zrobisz to…, Musisz mi pomóc!
Często zdarza się, że osoby, które długo były uległe nie potrafią postawić jasnej granicy. Budując zdania są bardzo niepewne. Do tej kategorii możemy zaliczyć:
- przepraszam, ale niestety nie…
- nie chcę przeszkadzać, niestety…
Wskazują one na uległość oraz niepewność w kontakcie z rozmówcą.
Dbanie o asertywność, zwłaszcza w miejscu pracy jest ważne dla naszego komfortu psychicznego. Dzięki temu może także wzrosnąć Twoja pewność siebie.
Zobacz też: http://www.intnet.pl/efektywnosc-w-pracy-jak-ja-zwiekszyc/